Marturii
istorice - "Fotoreporterii" Revolutiei
din Arad
Evenimentele
petrecute la Arad, in cursul Revolutiei din decembrie
1989, au fost inregistrate pe pelicula de catre doua
categorii distincte de "fotoreporteri":
cei proveniti dintre revolutionari, acestia straduindu-se
sa nu surprinda pe pelicula fetele demonstrantilor,
si cei ai Securitatii, aflati "in misiune".
Pentru ilustrarea articolelor privitoare la Revolutia
din Arad, aparute in ultimele zile, am utilizat doua
categorii de imagini.
Intr-unele, demonstrantii sunt "luati"
din spate. In celelalte, apar fotografiati din fata,
iar figurile lor pot fi usor identificate.
Scapata poate atentiei, aceasta deosebire reflecta
o realitate tulburatoare: pe strazile Aradului au
actionat doua categorii de "fotoreporteri".
Unii proveneau chiar dintre revolutionari. Ceilalti
erau securistii, pentru care realizarea fotografiilor
era sarcina de serviciu.
Prezentarea acestor "creatii artistice"
constituie o premiera publicistica: sunt printre
putinele, daca nu singurele imagini, provenite din
arhivele Securitatii, pe care SRI le-a predat unei
asociatii de revolutionari. "Foto-revolutionarii" in direct Una dintre cele mai eficiente echipe de revolutionari
"fotoreporteri" de la Arad a fost
compusa din sotii Florica si George Iuga impreuna
cu Florin Hornoiu.
George Iuga ne-a relatat ca primele lor imagini au
fost luate, pe ascuns, in dimineata de 21 decembrie,
la ora 8:00, cand i-au fotografiat, de la o fereastra
a muzeului, pe scutierii amplasati in spatele Consiliului
Judetean.
Manifestantii nu ajunsesera inca in centru. Iuga isi
aminteste: "Stiam despre Timisoara, la fel
cum stiam ca si la noi muncitorii vor iesi in oras.
Mi-am spus ca, indiferent ce se va intampla, aceste
evenimente vor ramane in istorie. Am considerat ca
meseria mea ma obliga sa le inregistrez cat mai fidel".
Echipa lor s-a completat o data cu venirea sotiei
lui Iuga.
In cea mai mare parte a timpului, Hornoiu a fost cel
care, cu aparatul ascuns sub canadiana, a facut majoritatea
fotografiilor.
Marea lor grija a fost sa nu fie descoperiti. Tocmai
in aceasta eventualitate au fotografiat demonstrantii
doar din spate.
Ideea era ca, daca ei ar fi fost retinuti, fotografiile
sa nu poata fi folosite, de Securitate, la identificarea
manifestantilor.
De asemenea, pentru a evita pierderea tuturor imaginilor,
pe masura ce se termina un film, Hornoiu pleca sa-l
ascunda intr-un loc stiut doar de el, timp in care
aparatul de fotografiat era preluat, cu aceeasi prudenta,
de unul din sotii Iuga.
Pana la urma, "foto-revolutionarii"
aradeni au avut noroc: nimeni nu le-a creat necazuri,
astfel ca acele fotografii au fost, pana de curand,
aproape singurele imagini ale inceputurilor Revolutiei
de la Arad. "Foto-securistii"
la datorie Dupa cum era de asteptat, oamenii Securitatii
erau la posturi facandu-si meseria.
Realizate cu aparatura profesionala, si fara nici
un stres, pozele lor sunt facute doar din fata si
redau clar chipurile demonstrantilor.
Iuga ne-a relatat ca, inca de pe 27 decembrie 1989,
a incercat sa obtina macar o parte dintre acele fotografii,
devenite si ele marturii istorice.
I s-a spus ca nu este posibil petru ca sunt la Procuratura
Militara.
Abia anul acesta, in octombrie, o parte dintre ele
le-au fost oferite, in mod neoficial, de catre SRI.
In acest moment, acele fotografii "de serviciu"
se afla la sectia de Istorie Contemporana a Muzeului
de Istorie Arad.
Revolutionarii aradeni sunt convinsi ca exista multe
alte fotografii realizate de angajatii Militiei si
Securitatii, inclusiv cele referitoare la mortii si
ranitii din oras.
Dar probabil ca acelea nu au inca ce cauta intr-un
muzeu si nu este exclus ca ele sa se afle prin fisetele
de la SRI, clasificate "top-secret".
Vasile
Surcel - Jurnalul National
Iliescu
a uitat de martirii din Arad
Amnezia
presedintelui in prag de pensionare El nu sufla o vorba despre faptul ca anul trecut
a depus coroane la Monumentul ridicat in memoria revolutionarilor
ucisi aici in 1989.
Declaratia presedintelui Ion Iliescu, ca la Arad nu
ar fi fost probleme si victime ale Revolutiei, a surprins
neplacut pe aradeni.
Revolutia din decembrie 1989 a provocat moartea a
19 persoane la Arad si ranirea altor cateva zeci,
toate victimele fiind inregistrate dupa momentul caderii
lui Ceausescu, adica incepind cu noaptea de 22/23
decembrie 1989.
O troita cu numele eroilor martiri este amplasata
chiar in fata Palatului administrativ din Arad, in
locul unde, in decembrie 1989, zeci de mii de aradeni
au iesit in strada pentru a rasturna regimul Ceausescu.
Mai mult, la aniversarea a zece ani de la Revolutie,
in chiar centrul pietei din fata aceluiasi palat,
numita Piata Revolutiei, a fost inaltat un obelisc
in memoria eroilor martiri ai Revolutiei din Arad.
Presedintele Ion Iliescu in persoana, anul trecut,
cand a vizitat Aradul la 30 noiembrie, a dedicat un
moment important al vizitei sale comemorarii martirilor
Revolutiei din Arad, depunand coroane de flori la
monumentul martirilor.
Mai mult, la aproape 14 ani de la izbucnirea Revolutiei,
la Arad, presedintele Ion Iliescu a redat oficial
Aradului locul meritat in Revolutia din decembrie
1989, recunoscand ca Aradul a fost al doilea mare
oras al Romaniei care, in decembrie 1989, s-a ridicat
impotriva lui Ceausescu si a regimului comunist. Lista eroilor martiri Almen Werner, Ioan Bute, Robert Bugy, Aurel Crisan,
Vasile Crisan, Ladislau Cojocaru, Marius Cosma, Ioan
Gheorghe Clepe, Pavel Duma, Costel Dumitrascu, Geza
Gruber, Marin Alfred Hartmann, Octavian Lucaciu, Zoltan
Stefan Lukacs, Flavius Mada, Sorin Nicolicioiu, Victor
Puscau, Andrei Safaleru, Toth Sandor. Documente
despre 1989 la Muzeul Judetean La Muzeul Judetean din Arad exista documente si
imagini despre Revolutia din decembrie 1989.
In ziarele vremii, in relatari ale martorilor, conservate
de muzeografi, apar mentiuni despre modul pasnic in
care s-a derulat prima parte a demonstratiilor, inainte
de caderea lui Ceausescu.
Un panou mare imortalizeaza insa chipurile si numele
eroilor martiri, acele victime "neimportante"
din declaratia presedintelui Ion Iliescu.
Masa de revolutionari din 21 decembrie, surprinsi
in fata soldatilor condusi de fostul maior Neculae
Diaconescu, demonstreaza ca nu au existat conflicte
sau provocari.
Primul apel redactat de Valentin Voicila catre militari
este de asemenea pastrat la Muzeu, la fel ca si goarna
metalica cu care acesta s-a adresat multimii.
Exista si terifiante imagini cu un ABI distrus de
focurile de arma ale celor care nu au fost anuntati
de sosirea lui.
Autovehicolul fusese chemat sa ridice cadavrele altor
militieni, ucisi la randul lor cand au fost trimisi
in cartierul Vlaicu, fara ca prezenta lor sa fie anuntata
aparatorilor zonei.
Dezinfomarea sangeroasa a fost pusa la cale de forte
inca neidentificate.
Sorin
Trocan - Evenimentul Zilei (Editia de Vest)
Instalatii
periculoase pe mana necunoscutilor
Elemente
cancerigene au disparut de la "Frigorifer" Cateva echipamente extrem de periculoase au disparut
din curtea Frigoriferului.
Este vorba de anumite instalatii electrice - in fapt,
compensatori de factori de putere electrica - care,
daca sunt deschise, pentru ca in general sunt capsulate,
au un efect puternic cancerigen si mutagen.
Inspectorii de mediu au deschis o ancheta in acest
sens.
"In cladirea in care erau depozitatea echipamentele
nu avea acces oricine, doar angajatii.
Multi dintre acestia nu mai lucreaza la aceasta firma.
Este foarte greu sa dam de urma lor", a declarat
Lucian Popa, inspector in cadrul Garzii de Mediu Arad.
Din punctul de vedere al inspectorilor de mediu, aceste
echipamente sunt foarte periculoase, atat pentru sanatatea
oamenilor cat si pentru mediu.
Substantele toxice din interior ar trebui, potrivit
unei hotarari de Guvern,
sa fie distruse si eliminate pana in anul 2006.
Agentii economici trebuie sa-si stabileasca un plan
pe care sa-l inainteze Garzii de Mediu, dupa care
sa treaca, efectiv, la eliminarea substantei.
Problema se leaga, insa, de costuri, pentru ca acestea
se ridica la circa 80 de euro pentru fiecare capsula
in parte.
Toti agentii economici sunt obligati sa depuna la
sediul Garzii de Mediu un plan de eliminare ecologica
a echipamentelor electrice.
In total, la nivelul Aradului, sunt 50 de societati
comerciale care detin astfel de echipamente. Nu toate
au depus, insa, acest plan.
In sprijinul lor au intervenit mai multe facilitati.
Spre exemplu, daca nu detin suma necesara de bani,
plata se poate face esalonat, pana in septembrie 2006.
Nu in ultimul rand, echipamentele se pot depozita
intr-un depozit ecologic.
Spatiul trebuie sa fie amenajat cu covor de cauciuc,
trebuie sa fie inchis cu o usa metalica si, cel mai
important, nu trebuie sa fie permis accesul nimanui.
Mai multe societati comerciale au fost sanctionate
deja.
Monica
Gaicean - Agenda zilei
Mercedes-Benz
Clasa A: dinamism, inteligenta si atractivitate
Noul
Mercedes-Benz Clasa A este disponibil incepand ieri
la reprezentanta Mercedes-Benz din Arad.
AUTO SCHUNN SRL, Partener Autorizat DaimlerChrysler
AG cu sediul in Micalaca Est DN 7 FN a lansat
si in orasul nostru noul Mercedes-Benz Clasa A sub
motto-ul “Follow your own star”.
Un automobil pentru oameni care nu asteapta ca lucrurile
sa se schimbe de la sine, pentru cei care sunt obisnuiti
sa-si declanseze singuri micile revolutii, pentru
cei care se trec primii pe lista lor de prioritati,
fara sa-i faca pe ceilalti sa se simta pe locul doi. Model atragator si inovator Dupa 7 ani de productie si 1,1 milioane de unitati
vandute in intreaga lume, Mercedes-Benz a deschis
un nou capitol in povestea de succes a clasei A prin
lansarea unui nou model mai atragator si, mai ales,
mai inovator.
Prin conceptul sandwich, noua Clasa A cumuleaza multiple
beneficii: standardele inalte Mercedes cu privire
la siguranta pasagerilor, utilizarea exemplara a spatiului
si o versatilitate incontestabila.
Spatiul interior este mult marit fata de modelul anterior
si superior modelelor cu care intra in competitie
directa.
Gama de modele a noii Clase A cuprinde doua tipuri
de caroserie, fiecare avand o personalitate distincta:
versatilului model cu cinci usi i se alatura pentru
prima data modelul cu trei usi a carui sportivitate
si stil sunt menite sa capteze privirile. Caracteristici de siguranta pentru protectia pasagerilor A doua generatie a Clasei A este fidela reputatiei
sale de trend setter in tehnologie. Dispune de airbag-uri
frontale in doua trepte, in functie de severitatea
impactului, centuri de siguranta pretensionate pentru
scaunele din fata si din spate stanga/dreapta, centuri
de siguranta cu limitator de forta si ca noutate,
airbag-uri laterale pentru cap si torace (in locul
airbag-urilor laterale de la modelul anterior). Pentru drumurile noastre... Inovatiile au permis Mercedes-Benz sa faca un
progres considerabil in ceea ce priveste siguranta
si stabilitatea noii Clase A.
Cea mai importanta imbunatatire adusa sasiului este
puntea spate parabolica, care include localizarea
precisa a rotilor si o stabilitate excelenta in viraje.
O alta inovatie ingenioasa este noul sistem de amortizare
selectiv care constituie o premiera in domeniu.
Noua tehnologie este capabila sa regleze amortizarea
in functie de situatiile din trafic: la viteza redusa
generata probabil de conditii de drum mai dificile
sistemul de amortizare este mai moale asigurand un
confort sporit.
O data cu cresterea vitezei sistemul de amortizare
devine mai rigid oferind o stabilitate dinamica deosebit
de buna chiar si in virajele abordate cu viteza mare. Crestere semnificativa a puterii Mai multa putere, un moment mai mare, o placere
de condus mai mare, consum de combustibil mai mic
– aceasta a fost lista obiectivelor pentru dezvoltarea
noilor motoare.
Linia include sapte motorizari: trei noi motoare diesel
CDI si un nou motor turbo pe benzina de 142 kW/193
cai putere.
In comparatie cu motoarele vechii Clase A, puterea
motoarelor diesel si pe benzina a fost marita cu 38%,
in timp ce momentul a fost imbunatatit cu 46%, iar
consumul de combustibil a fost redus cu pana la 10%.
Toate motoarele respecta normele EU4 de limitare a
emisiilor.
Cu un consum mediu care variaza intre 4,9 si 5,4 litri
la 100 km, noile modele CDI indeplinesc standardele
impuse de Mercedes-Benz.
Cu un rezervor de motorina, A 160 CDI a parcurs aproximativ
1100 km.
Mai multe informatii despre AUTO SCHUNN SRL sunt disponibile
la www.auto-schunn.ro.
Simona
Mazare - Observator
CONTRApunct:
Zoe Eisele Szücs - Prestigiu artistic in viata urbei
Prezenta
artistica constanta de mai multe decenii in viata
urbei, Zoe Eisele Szucs este o pictorita discreta,
de o rara sensibilitate, dar si o reprezentanta aparte
a expresionismului aradean, lucru reconfirmat cu noua
sa personala gazduita de Galeria Nationala "Delta"
din Arad.
Talentul ei inconfundabil, precum si scenografiile
semnate la Teatrul de marionete din Arad (si peste
hotare), au impus-o ca o artista plastica proteica,
de prestigiu in viata urbei, unde artista este respectata
si apreciata nu numai de iubitorii de pictura, dar
si de micii papusari si marionetisti.
Zoe Eisele Szücs este castigatoarea "Premiului
special pentru imagine expresionista in pictura"
(1999) si s-a remarcat printr-un univers pictural
stabil, distinct, bine conturat, ca o artista plastica
ce isi pune intrebari existentiale izvorate din perceptele
"Tarot".
In acest context, Zoe Eisele Szücs afirma ca scopul
demersului sau artistic este sa gaseasca noi intrebari
si in acelasi timp sa dea raspunsuri la propriile
sale intrebari.
Intr-un opus ce deschide catalogul noii sale expozitii,
artista se intreaba: "Cine este Pictorul?",
"De unde vine?", "Incotro se indreapta?".
Sunt intrebari pe care artista le adreseaza pictorului
adult cu sinceritatea unui copil si carora le raspunde,
implicit, prin arta sa, intelegand ca pictocul isi
muta accentul de pe impresie pe expresie, pe valorile
universului interior, care-i devin prioritati fata
de realitatile exterioare pe care le contempla.
Privind cu luare aminte noile sale picturi, desprindem
ca ele nu se reduc numai la tehnica expresionista,
la tuse groase in care predomina albastrul tare, rosul
puternic, petele negre, ori galbenul luminos, ci tonifiant,
constatam ca tablourile sale sunt mai ales o stare
de spirit, o atitudine, o filosofie de viata ("Pomul
vietii", "Pasiune", "Triunghiuri").
Pe de alta parte interioritatea si alteritatea sunt
realitati care-i declanseaza artistei nevoia de exprimare
cromatica, imbinand culorile spre o finalitate emotionala.
Tablourile sunt modalitati prin care pictorita isi
exprima sinele in dialog cu semenii.
Pictura devine un "vehicol" al intrebarilor
si afirmatiilor umane ce inainteaza intr-un camp de
manifestare pentru interogatiile spiritului, dar si
un mijloc de sondare a misterelor lumii inconjuratoare
si a cosmosului ("Inaltare", "Furtuna",
"Nostalgie").
Vidul si plinul se intrepatrund intr-o comunicare
spirituala imposibil de realizat prin alte mijloace
decat prin energiile imaginii.
Pictorita nu se lasa coplesita de impactul strivitor
al imediatului, al contingentului, dimpotriva ne deschide
o fereastra a constiintei, oferindu-ne o perspectiva
prin "galbenul luminii" postulat
in sensurile existentei, invingand o parte din dramatismul
de sub zodia hazardului ("Magul", "Muzica",
"Thelesma"), legandu-ne intr-o relatie
cu energiile cosmice.
Putem conchide ca noua personala a Zoei Eisele Szücs
de la Galeriile "Delta" innobileaza
un remarcabil talent care isi subordoneaza creatiei
intrebari (si raspunsuri) de mare forta expresiva
(si dramatica), generand dimensiuni artistice proteice
si in acelasi timp puternice, pentru care o felicitam!