Istoria
medievala a Ineului se suprapune cu istoricul cetatii, situata
pe Calea Traian, capodopera a arhitecturii Renasterii tarzii.
Aici inca din 1295 este atestata documentar o fortareata ridicata
in centrul unui cnezat romanesc. Mai tarziu importanta cetatii
creste, devenind centrul unui mare domeniu feudal, compus
din 51 sate. Adevarata importanta o capata insa dupa 1541,
odata cu constituirea Transilvaniei ca principat autonom si
cand, alaturi de Caransebes, Lugoj, Lipova,
Oradea, devine o veriga
de aparare insemnata in centura vestica de aparare antiotomana
a celor trei tari romane. In 1566 dupa o rezistenta eroica
este cucerita de otomani. 1n 1595, armatele ardelene cauta
sa recucereasca cimpia Aradului. Aceste lupte din Transilvania
au fost urmarite si pe cimpul de lupta din Tara Romaneasca.
Tocmai tn timpul recuceririi Bucurestilor, a sosit vestea,
ca trupele ardelenesti au ajuns sub zidurile Ineului. La 22
octombrie 1595 garnizoana otomana a fost silita sa capituIeze.
In noiembrie 1599, ca urmare a victoriei de la Selimbar, cetatea
intra sub staptnirea lui Mihai Viteazul. Pircalabul trimis
din Tara Romaneasca exercita jurisdictie in tot cuprinsul
comitatului Zarand. In lupta de
laMiraslau (1600) garnizoana Ineului participa la batalie
alaturi de Mihai Viteazul. Peste citeva Iuni marele voievod
trece prin aceste parti in drum spre Praga pentru a ducetratative
cu imparatul Rudolf, care se aliase cu nobilimea transilvana
impotriva domnitorului. Legenda spune ca ar fi poposit sub
copacul Tisa, din parcul orasenesc. Dezvoltarea tehnicii militare,
in special a artileriei, reclama constructia cetatii potrivit
noilor conditii de lupta. De aceea incepind cu anul 1645 lucrarile
se executa sub conducerea lui Gavril Haller asa cum o arata
placa asezata atunci pe poarta cetatii. Acesta studiase arhitectura
militara in Italia si adopta solutii originale adecvate stilu
lui Renasterii tirzii.
Cetatea
se compunea de fapt din doua elemente. Primul, cetatea interioara
cu doua nivele, existenta pina astazi, are forma de patrat,
la colturi fiind strajuita de patru bastioane circulare etajate,
care permiteau actiunea eficace a artileriei si azi vazindu-se
urmele unor deschizaturi adaptate pentru gurile de foc. Al
doilea eIement situat in exterior, la distanta de citeva sute
de metri forma braul de ziduri din piatra, tot in forma de
patrat, cu bastioane la colturi. Din acestea nu ne-au ramas
decit putine urme, intre care se remarca ramasitele bastionului
dinspre Crisul Alb, situat in gradina scolii. Zidurile erau
inconjurate din trei parti de santuri cu apa, pe cea de a
patra latura curgind Crisul Alb. Cucerita in 1658 din nou
de turci, fapt relatat pentru importanta lui si de Miron Costin,
acestia o stapinesc pina la sfirsitul secolului, cand este
cucerita de catre trupele habsburgice. Dupa o scurta perioada
de folosire de catre granicerii mureseni (1700 1745)
cetatea este lasata in parasire, doar cea
interioara fiind refacuta pe la1870, in mare masura deformata.
In ultimii ani s-au investit sume serioase pentru consolidarea
cladirii.
In aceasta perioada Ineul devine un irnportant
centru economic, politic si cuItural. Aici era o resedinta
episcopala ortodoxa (secolul XVI XVII). Tot aici era
un puternic centru cultural romanesc, unde se pare ca se editau
si carti.
Pana in mijlocul secolului al XVIII-lea aici
exista o biserica, probabil
edificata din lemn, in care exista un potir cu initialele
"M.KO" (Matei Corvin?) donatorul si protectorul
cu chipul dlui de armura medievala sculptat pe potir (probabil
hramul bisericii) si chipul Mantuitorului pe cruce.
La 28 noiembrie 1755 episcopul Sinesie Jivanovici sfinteste
o noua biserica de lemn cu hramul "Sfintii Arhangheli",
construita lin mijlocul targului, pe proprietatea baronului
Peterfy, acoperita cu scandura de stejar avand turle cladite
deasupra si prevazute cu clopote. In anul 1844 biserica inca
exista, si datorita faptului ca era situata pe malul Crisului
Alb, fiind amenintata cu surparea in anul 1864, comunitatea
bisericeasca din Ineu cere comitatului Arad aprobarea edificarii
noii biserici. Raspunsul comitatului este favorabil si in
1668 sunt finalizate lucrarile de constructie la actuala biserica
de zid ce poarta hramul celei vechi. Biserica a detinut o
serie de icoane valoroase provenind de la vechea biserica
de lemn. Iconostasul noului locas de cult a fost impodobit
cu pictura de catre preotul Gheorghe Bila.
Vechea primarie de pe Calea Traian (vizavi
de poarta principala a cetatii) a gazduit conducerea comunala
instaurata de catre masele populare sub conducerea lui Ioan
Suciu, dupa alungarea reprezentantilor regimului austro-ungar.
La cererea maselor s-a introdus limbaromana ca limba oficiala
in administratia comunala. Tot aici a fost instalat, de fortele
democratice, in toamna anului 1944, un primar democrat, iar
in noiembrie 1946, in fata cladirii, Lucretiu Patrascanu a
distribuit titlurile de proprietate pentru sutele de tarani
care au beneficiat de reforma agrara democratica din 1945.
Pe
catea Republicii retin atentia mai multe monumente.
Monumentul lui Gheorghe Doja evoca participarea
maselor populare din aceste parti la razboiul taranesc din
1514.
Centrul Ineului a fost martorul a numeroase
evenimente importante din trecutul delupta al poporului roman,
legate de memorabilul an 1918, cind o numeroasa delegatie
a fost trimisa la Adunarea de la Alba luIia din 1 Decembrie.
Formata din 5 membri in frunte cu Ioan Suciu, delegatia cercului
electoral Ineu a fost aleasa in cladirea ce se gasea pe locul
actualului bloc de pe Calea Republicii nr. 47, alaturi de
acestia participand la marea adunare inca cca 100 de ineoani.
|
|