|
Stirile
Zilei |
VIRTUAL
ARAD
Suntem pe
locul
Votati-ne zilnic!
|
|
|
Luni,
22 decembrie 2008 |
|
- Doar
cativa revolutionari si-au amintit de Revolutie
|
|
Revolutionarii
aradeni au comemorat ieri cei 19 ani de la momentele
cu totul unice din 21 decembrie 1989 cand, la ora
7,39 dimineata, muncitorii de la Orologerie au dat
simbolic startul Revolutiei din Arad prin acel mars
de neuitat care a parcurs strazile orasului, trecand
pe la marile uzine aradene ale vremii, pentru a duce
coloana de manifestanti pana in centrul Aradului,
in fata fostei judetene de partid.
Programul manifestarilor a inceput dimineata, cu marcarea
simbolica a marsului de acum 21 de ani, pentru a culmina
cu o slujba oficiata de PS Timotei Seviciu, Episcopul
Aradului, care prin aceasta a marcat si rolul cu totul
special jucat de Biserica in acel decembrie de neuitat.
Revolutionarii spun ca in acest an Guvernul nu a alocat
nici un leu pentru coroane pentru comemorarea Revolutiei.
Desi Fundatia a facut doua jerbe de flori pentru reprezentantii
Prefecturii, acestia nu au venit sa le depuna. Revolutionarii
scot bani din buzunar si pentru fanfara care va participa
astazi la comemorarile legate de Revolutie.
Din pacate insa, in afara catorva zeci de revolutionari
si urmasi ai celor decedati in Revolutie, manifestarea
de dimineata a fost practic neglijata de aradeni.
Seara, in fata Monumentului Revolutiei din Piata Revolutiei,
a urmat al doilea moment al comemorarii, cand, la
lumina palida a tortelor care au inconjurat Monumentul,
PS Timotei a oficiat o noua slujba religioasa si le-a
vorbit celor prezenti. Din nou, foarte putini, nu
doar raportat la cei peste o suta de mii de aradeni
care in decembrie 1989 au ocupat acelasi spatiu, ci
fie si la cei peste 300 de revolutionari aradeni beneficiari
ai brevetelor de luptator in Revolutie, cu tot ceea
ce atrage aceasta calitate. Si oficialitatile locale
au „stralucit” prin absenta totala. Nu
au lipsit, din nefericire, obisnuitele contre intre
diferite grupuri de revolutionari, acuzele curgand
la adresa presedintelui Fundatiei Judetene a Revolutiei
din Decembrie 1989, Gheorghe Curta, absent la manifestari,
care a fost acuzat ca ar fi facut un pact cu autoritatile
locale pentru a permite mutarea Monumentului Revolutiei,
fara acordul colegilor sai, pentru aface loc Monumentului
Marii Uniri.
Comemorarea
Revolutiei, fara revolutionari
Aproximativ 50 de persoane au tinut sa ia parte la
comemorarea de aseara, din fata Monumentului Revolutiei.
Doar atatia, desi, pe hartie, numarul celor care beneficiaza
de prevederile legilor pentru protectia drepturilor
celor ce au participat efectiv la Revolutie este de
cateva ori mai mare la Arad. Valentin Voicila, liderul
de necontestat din acel decembrie fierbinte de acum
19 ani, le-a vorbit cu amar in glas celor prezenti.
„Voi nu ar fi trebuit sa fiti aici. Voi
reprezentati ceva in Arad si de aceea interesul lor
este ca voi sa dispareti”, a spus Valentin
Voicila. El si-a acuzat colegii ca isi arata nemultumirile,
unii fata de altii, in presa, contribuind la caderea
in derizoriu, in fata opiniei publice, a revolutionarilor.
„Cei care au fost pregatiti odata sa-si
dea viata pentru libertate vor fi pregatiti oricand
sa se jertfeasca”, a mai spus Valentin
Voicila. Presedintele de onoare al Fundatiei nu a
uitat sa dea exemplul calaului Revolutiei de la Arad,
fostul maior Eugen Badalan, ajuns parlamentar PD-L
de Braila. „Oare in ce fel de tara traim?
De multe ori cred ca traiesc un cosmar continuu, nu
realitatea”, a mai pspus Voicila la exact
19 ani de cand actualul deputat Badalan a ordonat
masacrarea revolutionarilor din piata. „Si
acum, domnia sa vrea sa ajunga in cine stie ce comisie,
sa dea certificate de revolutionar?”, s-a
intrebat retoric Voicila.
Nicolae
Ieran a ridicat glasul pentru a salva monumentul
Cu micuta sa fetita in brate, Nicolae Ieran nu a pierdut
momentul sa se faca remarcat. Cu stilul sau impetuos,
care a degenerat intr-o vehementa tirada impotriva
presedintelui Fundatiei, Nicolae Ieran a strigat ca
Monumentul Revolutiei nu va fi mutat fara acordul
revolutionarilor. „E dureros ca conducerea
Fundatiei au vrut sa ne mute acest monument”,
a strigat revolutionarul furios. Iesirea lui Ieran
a fost aprobata de o parte dintre cei prezenti, desi
multi au incercat sa-l indemne sa pastreze solemnitatea
momentului si sa lase protestul pentru a doua zi.
Linistea a fost readusa de preotii prezenti alaturi
de PS Timotei, care au intonat cateva colinde de Craciun.
De
ce lipsesc revolutionarii de la comemorarea Revolutiei?
Este intrebarea la care au incercat sa raspunda cativa
dintre cei prezenti. De ce doar aproximativ 10 la
suta dintre cei care beneficiaza de prevederile legii
au fost de fata, iar autoritatile au tratat momentul
cu dezinteres, pregatindu-se doar pentru manifestarile
din 22 decembrie? „Sunt trist, sunt foarte
trist. Sa spun ignoranta, sa spun uitare, sa spun
cuvinte mai grele... Nu inteleg. S-au urcat peste
aceste cadavre si au obtinut pozitii importante in
oras si in tara, ii vezi toata ziua la televizor in
haine scumpe, masini scumpe si fac parada de pozitia
politica pe care o au sau au avut-o in acesti ani,
pentru ca e si datoria celor care au avut pozitii
politice si nu le mai au. Dar ei au avut aceste pozitii
datorita schimbarilor din decembrie 1989. De ce nu
au venit? Este o intrebare retorica. Ce as putea eu
sa spun? Nu am destule cuvinte pentru durerea care
este in sufletul meu”, a spus Valentin
Voicila. „Probabil ca ziua de duminica fiecare
si-o petrece in familie. Pe noi ne doare, cei care
am venit aici si ne gandim ca poate si ei, si noi
nu am mai fi fost in viata. Dar asta ramane la latitudinea
fiecaruia, noi facem un program cadru si nu este obligatoriu
pentru nimeni, nici pentru revolutionari nici pentru
autoritati sa ia parte la fiecare moment”,
a declarat Attila Duka. Presedintele Fundatiei, Gheorghe
Curta, nu a declarat nimic pentru ca... a fost absent,
din motive de boala, ni s-a spus. El a evitat astfel
sa dea ochii cu colegii sai din Fundatie, care fara
exceptie il acuza pentru ca ar fi tradat Revolutia,
semnand pentru mutarea Monumentului din fata Primariei.
Monument
al Revolutiei sau al Unirii?
Aniversarea celor 19 ani de la Revolutia
din Arad s-a suprapus peste tensiunile generate de
intentia de mutare a Monumentului Revolutiei pentru
a face loc Monumentului Marii Uniri. Problematica
Monumentului Marii Uniri a fost atinsa de noi pe larg
la momentul potrivit. Aradul are datoria de a ridica
acest monument, pe masura importantei orasului in
pregatirea marelui act istoric finalizat la 1 decembrie
1918. Dar aceasta nu ar trebui sa loveasca in cei
care nu uita ca au participat la alt moment istoric,
in decembrie 1989, cand prin curajul lor au rasturnat
un regim. Si totul s-a petrecut chiar pe locul unde
acum este ridicat Monumentul Revolutiei, acolo unde
revolutionarii si-au pus viata la bataie, rezistand
in fata pustilor pentru a da semnalul schimbarii.
Valentin Voicila este extrem de transant in aceasta
problema. Voicila a amintit ca a participat, alaturi
de fostul presedinte Iliescu, la punerea pietrei de
temelie a Monumentului Unirii la Podgoria. „Acum
aud ca se doreste schimbarea acestui loc si aducerea
lui in fata Primariei. Aici a fost altceva si istoria
acestui loc este acoperita de sange, de jertfa si
aici a fost o schimbare in 1989 destul de puternica
care nu mai suporta nu alt moment la fel de puternic.
Trebuie respectate cele doua momente, fiecare cu importanta
lui. Dar nu cred ca trebuie mutat acest monument cat
inca ranile sunt deschise”, a spus Valentin
Voicila. Mult mai patetic, Alexandru Gancea, unul
dintre capii coloanei din dimineata de 21 decembrie
1989, a spus ca in piata revolutionarii au stat in
fata TAB-urilor, aici au rezistat si aici trebuie
sa ramana si Monumentul Revolutiei. Alexandru Gancea
a protestat si pentru ca rolul Aradului in Revolutie
este in continuare minimalizat de autoritatile de
la Bucuresti.
Aradul, indiferent fata de momentul 21 decembrie
Micul grup de revolutionari a comemorat Revolutia
si i-a omagiat pe eroii acesteia. Peste drum, pe platoul
din fata Palatului administrativ, aproximativ de doua
ori mai multe persoane se fotografiau in fata simbolicului
staul din fata imensului pom de iarna amplasat de
Primarie si ascultau concertul unui trio format din
trei Mosi Craciuni care au interpretat colinde de
Craciun la trompeta, acoperind de multe ori cuvantarile
din fata Monumentului Revolutiei.
Cei care se bucura de libertatile oferite de sacrificiul
revolutionarilor au uitat, oare, cui datoreaza libertatea?...
Sorin
Trocan - Glasul Aradului
|
|
- Directoarea
Casei de Pensii vrea sa infiinteze un punct de lucru
in judet
|
|
Mihaela
Vasil spune ca isi doreste foarte mult sa gaseasca
sprijin la viitoarea conducere a Casei Nationale de
Pensii pentru a infiinta macar un punct de lucru in
judet. Municipiul Arad este la peste 100 de kilometri
distanta de multe localitati din judet, iar oamenii
de acolo trebuie sa calatoreasca o zi intreaga, uneori,
pentru o simpla informatie
Directoarea Casei Judetene de Pensii Arad are planuri
noi pentru anul ce urmeaza - realizarea unui punct
de lucru Sebis, Gurahont, Ineu sau Chisineu-Cris,
in functie de orasul unde se va gasi cel mai potrivit
amplasament pentru deschiderea unei reprezentante
a Casei de Pensii.
Revenita luni pe functia de director al Casei de Pensii
Arad (dupa ce timp de patru luni a fost deputat in
Parlamentul Romaniei) Mihaela Vasil si-a propus sa
dezvolte institutia, sa o faca mai accesibila pensionarilor
si sa realizeze o colaborare cu parlamentarii aradeni,
pentru reprezentarea intereselor pensionarilor.
La Bucuresti a absolvit „Cursul de Inalti
Functionari Publici”, obtinand 9,60 pe
perioada cursului si nota 10 la sustinere.
„Am constatat ca oamenii sufera de lipsa
de informatii, pentru ca nimeni nu ii asculta si nu
incearca sa le explice de ce pensiile lor sunt asa
cum sunt si ce ar putea face sa-si imbunatateasca
eventual cuantumul pensiei. Pentru a realiza aceasta
comunicare aveam neaparat nevoie de un sediu si, iata,
am reusit ca in 2008 sa ne mutam intr-un loc nou.
Am avut intr-adevar unele intarzieri in emiterea deciziilor
de pensii, termenele au fost putin mai lungi ca de
obicei, dar am incercat sa intram in normal. Anul
2009 este un an foarte important pentru pensionari
pentru ca se intampla foarte multe lucruri. In primul
rand apare aceasta noua obligatie pentru cei care
au gospodarii in mediul rural, de a fi asigurat intr-un
sistem de pensii. Mi-am propus intalniri cu pensionarii,
daca nu in fiecare oras si comuna din Arad, macar
pe zone, pentru a-i lamuri pe oameni ce presupune
aceasta asigurare si cat de avantajos este pentru
ei sa se asigure”, a declarat Mihaela Vasil.
Sprijin
de la stat pentru cei din agricultura
Potrivit directoarei Casei de Pensii Arad, in momentul
de fata exista foarte multi locuitori in mediul rural,
in jurul varstei de 40 de ani si sub 40 de ani, care
nu sunt asigurati nicaieri, iar acesti oameni nu vor
avea pensii si vor deveni cazuri sociale pe care societatea
nu-i va putea ajuta peste cativa ani, cand vor ajunge
sa nu mai poata munci. Parlamentul a dat o lege prin
care oamenii se pot asigura cu 10, 20, 30, 40 sau
50 de lei lunar, iar statul va plati de 3 ori mai
mult pentru ei. Deci daca se asigura pentru 10 lei,
contul lor va fi de 40 de lei, pentru ca 30 de lei
le va da statul. Cei care sunt trecuti de 50 de ani
se pot asigura pentru 10 ani in urma, cu plata in
rate sau deodata, in functie de cum isi permit. Acest
sistem se adreseaza si muncitorilor sezonieri, si
celor de la CAP, chiar si casnicelor. Li se vor aduna
in cont puncte si vor avea o pensie cat de mica, dar
vor avea un ajutor cand nu vor mai putea lucra.
Declaratie:
„In luna decembrie a aparut Ordonanta de
Guvern care spune ca abia incepand cu 2010 se vor
recalcula pensiile pentru cei care au lucrat in grupa
I si II de munca” - Mihaela Vasil
Nicoleta
Bosnigeanu - Observator
|
|
- „Daruri
de Craciun” a adunat peste 12 mii de vizitatori
|
|
Expo
Arad International a inchis, ieri, portile ultimului
targ din acest an. Au fost cinci zile de muzica, dans
si shopping. Editia din acest an a fost una speciala,
atat pentru expozanti, cat si pentru vizitatori. Peste
12 mii de persoane au trecut pragul expozitiei, vizitand
cele 120 de standuri. A fost primul an cand s-a incercat
ca „Daruri de Craciun” sa nu
fie doar un supermarket, cu produse specifice sarbatorilor.
„Am incercat sa organizam un targ pentru
intreaga familie. Am amenajat parc de distractii pentru
cei mici, o bucatarie cu gustari traditionale romanesti,
specialitati unguresti si vinuri de calitate pentru
adulti, cat si o scena pentru spectacole, care sa
ne introduca in atmosfera sarbatorilor. Vrem ca de
la an la an sa atragem noi expozanti pentru a avea
o gama de produse cat mai diversificata”,
afirma Nicolae Grosan, director Expo Arad International.
De la expozitie nu a lipsit nici Mos Craciun, care
a impartit daruri celor peste 1500 de scolari si prescolari
veniti sa cante colinde si sa se joace in parcul special
amenajat cu tobogane si trambuline gonflabile.
Distractie
prin dans si cantec
Rapsozii Zarandului si Radu Ille au incantat, miercuri
seara, inimile aradenilor cu muzica lor. A fost o
seara speciala, toata lumea s-a simtit bine, s-a dansat
si s-a cantat timp de cateva ore, chiar daca vremea
a fost nefavorabila. Distractia nu s-a oprit insa,
aici, deoarece vineri seara vizitatorii targului au
dansat pe ritmurile celor de la Akcent si Hara. Akcent
a urcat pe scena amplasata intre cele doua pavilioane,
la ora 18.00, cand a dat tonul distractiei. Pret de
30 de minute, solistii trupei au incantat publicul,
iar la sfarsitul concertului au coborat printre fani
pentru autografe. Atmosfera a fost incinsa apoi de
trupa Hara care, in ciuda vremii capricioase, a sustinut
un recital de zile mari. Programul artistic s-a incheiat
cu un foc de artificii spectaculos. Totul a fost placul
publicului. „Cel mai mult mi-au placut spectacolele.
Trupa Akcent este preferata mea, iar Radu Ille al
sotului”, declara Iudith Popovici.
De la targ nu au lipsit nici premiile. 20 de vizitatori
au castigat pungi cu cadouri in valoare de 100 lei
fiecare.
Urmatoarea
expozitie va avea loc in luna februarie 2009 si va
purta denumirea de „Petreceri de Vis”.
Claudia
Untaru - Glasul Aradului
|
|
- Scurt
metraje made in Arad
|
|
Premiera
cu filme de scurt metraj realizate in Arad in cadrul
proiectului judetean „Cap sau pajura”.
La Restaurantul „Kaviar” din
incinta Strandului Neptun, a avut loc, recent, prezentarea
filmelor de scurt metraj realizate in Arad - cu resurse
locale - in cadrul proiectului „Cap sau
pajura”, coordonat de Asociatia Millennium
Center.
In cadrul evenimentului, au fost prezentate, in premiera,
doua scurt metraje („Decembrie”
si „Autostop”), realizate din
bani putini, dar cu o echipa unita, formata dintr-o
echipa implicata voluntar, amatori, dar si profesionisti
din filmografia autohtona. Producatorii acestor filme
sunt Ono Pictures si Asociatia Millennium Center din
Arad, Genius Film din Timisoara, si renumitul regizor/scenarist,
Ovidiu Darian, care, recent, a participat ca si regizor
asistent la producerea filmului „The Dot
Man”, alaturi de regizorul Bruno Coppola.
„Pot
trai si fara inima?”
Filmul „Decembrie” beneficieaza
de interpretarea deosebita al actorilor aradeni Ioan
Peter si Alina Danciu, si este un film cu schepsis
despre darul de Craciun al unui barbat catre fiul
sau bolnav. La sfarsit de an, cu lacrimi in ochi,
si un brad de Craciun in mana, vestea adusa, ca exista
o solutie de a salva copilul nu pare sa aduca acelasi
zambet pe chipul fiecaruia. Intr-o lume grabita si
amorfa, intr-un Craciun ce-si pierde esenta din ce
in ce mai mult, bucuria daruirii este un sacrificiu
pentru unii, bani pentru altii, si o sansa de supravietuire
pentru o viata inocenta.
Mos
Craciun si „Mafiotii”
Filmul „Autostop”
arata, intr-un cadru (tragi)comic, un Mos Craciun
„de ocazie”, hilar, distractiv
pentru doua colege de liceu, „util”
macar pentru autostop, care nu reuseste nicidecum
sa se integreze intr-o lume hoatica in care traim.
Traficul rutier cat si traficul de persoane ii da
de furca, si devine protagonist fara sa vrea sau sa-si
dea seama intr-o mica aventura care e cat pe ce sa
devina tragica. Filmul este realizat de interpreti
nu foarte cunoscuti sau chiar amatori.
„Filmele au fost realizate cu multa daruire
si voluntariat din partea unor actori profesionisti,
regizori, casa de productie, scenarist, regizor, compozitor,
editori video, masinisti, din dorinta de a pune in
valoare o idee, din dragoste pentru cea de-a saptea
arta”, a declarat Sorin Victor Roman, coordonatorul
proiectului. Onoriu Felea, producatorul executiv si
directorul „Ono Pictures” Arad
a mai declarat ca isi propune ca in cursul anului
viitor sa obtina finantare locala cat si regionala
si pentru alte proiecte culturale.
T.
G. - Jurnal Aradean
|
|
- Aradul
muzical - Recital Brahms
|
|
Aparitia
romantismului in Europa veacului al XIX-lea a innoit
gandirea si implicit limbajul muzical al clasicilor
care aveau in vedere o lume obiectiva cu trairi general
valabile, venind cu o subiectivitate personalizanta
a redarii trairilor sufletesti, cu poetizarea sunetelor,
ducand mai departe si adancind legatura muzicii cu
arta cuvantului, fenomen ce avea deja o experienta
de veacuri in creatiile vocale religioase si laice,
de la simpla monodie la creatiile vocal simfonice.
Asadar, aici ar fi vorba de poetizarea, plasticizarea
muzicii.
Johannes Brahms a fost o figura aparte in pleiada
maestri a acelui veac. Pe de o parte era catalogat
drept clacizant, prin pastrarea in mare a formelor,
pe de alta parte a creat o lume sonora cu o amprenta
aparte, de neconfundat, lume pe care daca o patrunzi,
te acapareaza, dandu-ti un fel de dependenta benefica,
ca un fel de vraja.
Am asternut aceste randuri pentru a sublinia importanta
recitalului tanarului Dorinel Tuca, ce a avut loc
in 17 ale lunii curente, in sala mica a Filarmonicii.
D. Tuca, fost elev al Liceului de Arta aradean (la
profesorii D. Butariu si A. Simonca) - elev care a
reusit sa castige o bursa la o importanta scoala din
Londra, incepand cu clasa a X-a, fiind actualmente
student in anul IV al Conservatorulului Regal de Muzica
din Manchester (intentionand sa absolve si un masterat),
avand la activ concerte ca solist si membru al unor
formatii camerale in sali importante din Londra, ca
si la Palatul Versailles - a fost acompaniat de solistul
Filarmonicii aradene, Sorin Dogariu, cadru didactic
al Facultatii de Muzica din Timisoara, avand totodata
o bogata activitate concertistica.
“Sonata in Sol major pentru vioara si pian
op 78”, a luat nastere in vara anului 1879,
anul in care Johannes Brahms si Josef Joachim vizitasera
Aradul, prezentandu-le melomanilor locali “Concertul
pentru vioara”, intre altele, cu aceasta
fericita ocazie.
Cuplul Tuca - Dogariu a subliniat atmosfera nostalgica,
determinata de valorificrea de catre autor a muzicii
liedului “Cantecul ploii” (Regenlied),
conceput anterior pe versurile concetateanului sau
nordic Claus Groht, pianul subliniind plasticitatea
ritmica, ce evoca monotonia picaturilor de ploaie,
marcand apoi in Adagio rezonantele grave ale unui
mars funebru, invaluit de frumusetea melodica a temei
redata de vioara. Finalului, ce se bazeaza in primul
rand pe citarea temei liedului, i s-au reliefat luminile
estompate de unde melacolice, desemnand starea de
ceea ce numim noi dor.
In Sonata in re minor op. 108, “monumentala
prin conceptia complexa a simfonismului ei, prin forta
ideilor si maiestria realizarii lor, care are cel
mai puternic relief brahmsian”, cei doi
interpreti au etalat contrastul ideilor muzicale,
de la depresiv la avant inaripat, avant destramat
treptat, una dintre caracteristicile trairilor brahmsiene.
Dupa trairile intense, patetice, ale primei parti,
interpretii au subliniat “reveria poetica
brazdata de nuante confesive”, apoi expansiunea
emotionala, in partea secunda, pentru ca in Scherzo
sa mentina suflul liric cu nuante sagalnice in atmosfera
dinamica a acestei a treia parti a sonatei. In Finalul
“Presto agitato”, aceiasi interpreti
au creionat confrutatrea intre agresiv si impacare,
intre aspiratie si descumpanire, cu intensificari
emotionale redate cu expresivitate.
Pentru ca intr-un pliant distribuit cu ocazia manifestarii
pe care o consemnam aparuse notiunea de “inegrala”,
intelegandu-se ca Dorinel Tuca are in repertoriu si
celelalte lucrari de gen ale lui Brahms, adica “Sonata
in La major” si “Scherzo-ul”
din sonata dedicata lui Joachim de catre cei trei
prieteni, Dietrich, Schumann si Brahms, ele sa poata
implini integrala, la care s-ar putea adauga o sonata
pentru clarinet de exemplu, sau o alta creatie gen
a celui ce a imprimat cameralului profunda sa gandire
simfonica, pentru intregirea unui program complet.
Aradenii care au comentat cu admiratie evolutia sa,
ii ureaza violonistului ce ne reprezinta cu cinste
peste hotarele tarii o dezvoltare ascendenta printr-o
munca asidua, de care el este capabil si multe succes
in viitoarea cariera.
Concert
de colinde
In
seara urmatoare, 18 decembrie, corul Filarmonicii
dirijat de Robert Daniel Radoias, a sustinut traditionalul
concert de colinde, in prezenta unui public relativ
numeros.
Ca un fel de preludiu, formatia “Brass Quintett”
- Corneliu Dragoi si Bogdan Barbu - trompete, Radu
Carstulescu - corn, Sergiu Bacos - trombon, Cezar
Moraru - tuba, a creat o atmosfera sarbatoreasca cu
un program de prelucrari ale unor cunoscute cantece
de Craciun din literatura internationala, program
primit cu incantare de cei prezenti.
Programul corului, care a continut cu precadere creatii
romanesti, a inceput cu trei colinde prelucrate de
Tiberiu Breduceanu: “Iata vin colindatori”,
“Sus in varful muntelui”, “Crestini
buni nu mai dormiti”, urmate de “Pogorat-a
Domnul Sfant” cu atragatorul joc timbral
barbati-femei, pentru ca apoi corul sa ne invioreze
cu “Buna dimineata la Mos Ajun”
si “Steaua sus rasare”, cu structura
sa captivanta, lent-repede, ambele din creatia lui
lui I.D. Chirescu.
Din cea a lui Dimitrie G. Kiriac, au fost selectate:
cunoscutul colind “O, ce veste minunata”
si cantecul de stea “Domnul Isus Christos”,
in care a fost subliniata atmosfera majestuoasa, precum
si “Plecarea magilor”, calauziti
de raza de lumina care i-a dus la locul nasterii Mantuitorului.
Gheorghe Cucu a fost prezent cu liricul “Domnulet
si Domn din cer” interpretat cu multa sensibilitate
si “Sus boieri, nu mai dormiti”,
pentru ca Nicolae Lungu sa fie reprezentat prin “La
Vifleem colo-n jos”, in care personajul
principal este Fecioara Maria in calitatea ei de mama
delicata a Celui venit sa ne mantuiasca. Din prelucrarile
aceluiasi compozitor, “Marire-ntru cele-nalte”,
ce sugereaza dangatul sarbatoresc al clopotelor si
urarea vocilor de femei de multi ani cu bucurie sa
fie bruscate de fortissimo-urile zbierate ale tenorilor.
“Praznic luminos”, semnat Timotei
Popovici, a reusit realmente sa ne aduca lumina in
suflete, iar indemnul de a fi buni, macar de sarbatori,
sa ne fie insuflat de traditionalul “Cantec
de Craciun” al lui Gheorghe Bundis.
Momentul creatorilor aradeni a continut doua creatii
ale lui Emil Montia: “Sus la poarta raiului”
si “Colindita” pe care se pare
ca le canta toata tara, iar aranjamentul lui Doru
Serban, nelipsitul “Mos Craciun”
dupa Gh. Danga, sa ne faca sa ne amintim de mirifica
noastra copilarie, cand noi tot credeam in Mos Craciun
cel expulzat de comunisti si inlocuit cu mai teluricul
Mos Gerila.
Acealas bun si darnic Mos Craciun, inlaturat de indracitul
comunism drept o creatie mistica, nu a scapat de atacuri.
Intr-una din serile trecute, la Radio Cultural, un
preot ortodox, probabil de frunte, isi termina lunga
peroratie cu sugestia ca Mos Craciun este o creatie,
nici mai mult nici mai putin decat, diavoleasca!
Un moment aparte a fost creat de “Nu fii
gazda suparat” al clujeanului Valentin
Timaru, care desi scurt si concis, a atras prin versurile
original populare si mai ales prin metrul mobil de
cinci timpi, cu ritmica pregnanta si armonii sugestive.
Nu
puteau lipsi “Menybol az angyal”
(Ingerul din cer), in prelucrarea lui Gyulai Lajos,
ca si traditionalul german “O Tannenbaum”
(O, brad frumos) si vestitul “Stille Nacht”
(Noapte linistita), ambele de foarte larga raspandire
pe intreg mapamondul in foarte variate prelucrari,
care sunt mereu asteptate cu interes.
A zmuls pur si simplu aplauze arhicunoscutul “Jingle
Bells”, un fel de slagar international,
in prelucrarea lui James Pierpoint, ca si mai putin
cunoscutul “Ring Christmas Bells”
a lui Mykola Leontovich, intr-un tempo foarte vioi,
de asemenea “Glorious Kingdom” al lui
Wolfgang Kelber, in prelucrarea romanului american,
Sabin Pautza.
Programul s-a incheiat cu “Veniti crestini”
al lui Adolph Adam, ce se canta in multe variante,
aflat si in repertoriul unor celebri cantareti. Acesta
a fost interpretat cu expresivitate de cor si solistii
Florica Burduleanu si Ioan Motiu, pe care colegii
de voce au incercat sa-l ecraneze in replica lor corala,
dovedindu-l doar pe moment, cu avantajul registrului
lor inalt.
Succesului corului, aflat de data aceasta in vizibila
ascensiune, i-au urmat doua deplasari, la o scoala
din oras si la Pecica, dar pe grupuri, desi, in mare,
corul Filarmonicii este modest din punct de vedere
numeric.
Cine a hotarat aceasta dispersare nu a tinut cont
de o regula elementara. In fata neofitilor, dar mai
ales a copiilor, formatia trebuie sa se prezinte in
bloc unitar, foarte temeinic pregatita, pentru realizarea
unui inalt randament artistic, in vederea atragerii
viitorilor auditori.
Preocuparea institutiei pentru formarea publicului
de maine, daca niciodata nu a fost perfecta, acum
e foarte greu sesizabila.
In noul an calendaristic, Filarmonica trebuie sa realizeze
o cotitura serioasa . Conducerea ei trebuie sa aiba
in vedere o revenire la eficienta institutiei de acum
30-40 de ani, cand acelas program era servit unui
numar de 1000-1500 de spectatori, alteori mai multora.
Atunci se umpleau doua sali la Arad si una la Lipova,
iar turneele prin tara erau destul de dese.
In zilele noastre se jongleaza cu largirea sau ingustarea
coridorului de la mijlocul salii si cu numarul mai
mare sau mai ales mic al scaunelor.
La un calcul elementar, ajungem la concluzia ca acum
numarul mediu de auditori a scazut la o zecime fata
de perioada de care ne amintim cu nostalgie. E posibil
ca acesta sa fie si sub cel al melomanilor din 1890,
cand a luat fiinta Filarmonica aradeana!
Cauzele sunt multiple (s-ar putea analiza, daca ar
interesa pe cineva asa ceva) si fraiele, ca si raspunderea
sunt in mainile conducerii importantei institutii.
Hugo
Hauptmann - Virtual Arad
|
|
|
|
Cautare
in arhiva Virtual Arad
Publicitate
Imobil
de vanzare
Colectivul de redactie:
Draghi
Puterity, Gheorghe
Puterity,
Trutiu
Florin.
O parte din stirile Virtual
Arad News au fost preluate si din urmatoarele surse:
Agentia
Mediafax,
Ziarul Jurnal aradean, Ziarul
Observator,
Ziua de Vest, Evenimentul
Zilei (Editia de Vest), Romania
Libera, Ziarul
in limba maghiara Nyugati Jelen, Astra
Aradeana, Ziarul
Glasul Aradului,
Informatia Aradului,TV
Arad, Info
TV.
|
|