|
Stirile
Zilei |
VIRTUAL
ARAD
Suntem pe
locul
Votati-ne zilnic!
|
|
|
Sambata,
22 aprilie 2006
|
|
- Pastorala
la Invierea Domnului Invierea si viata
|
|
Hristos
a inviat!
Cinstiti credinciosi si credincioase,
Intampinarea pascala rostita, dupa cum am inteles
de fiecare data la acest praznic, da simtamantul ca
pe langa afirmarea hotarata a credintei in Invierea
Domnului este si aceea a impartasirii noastre din
roadele acesteia, prin prefacerea vietii noastre proprii,
intr-una penetrata de har spre urmarea celei dumnezeiesti.
Asemenea trupului transfigurat al Mantuitorului, cel
al crestinului rastignit, ingropat si inviat cu Hristos
spre inaltarea si sederea de-a dreapta tronului slavei
dumnezeiesti, trebuie sa se schimbe prin transformarea
vietii intr-una de culme spirituala.
Desigur, fata de neschimbabilitatea divina, schimbarea
omeneasca apare ca o scadere, dar neputinta si imperfectiunea
se indreapta prin ajutorul divin spre necontenita
intarire si innoire.
Astfel, credinciosul atinge scopul mantuitor in a
carui lucrare s-a angajat cu intreaga sa virtute.
Parte si incununare a creatiei el se schimba inspre
bine odata cu aceasta, innoindu-se in Hristos Domnul.
Opera de dimensiuni cosmice, aceasta se realizeaza
doar in comuniunea Bisericii, a oamenilor cu Dumnezeu
si intre ei, sfantul locas cu toata randuiala care
o observa, constituind icoana intregului.
In felul acesta inlaturandu-se orice obstacol, se
implineste insusi planul dumnezeiesc de mantuire a
lumii si indumnezeire a omului.
In conditiile pamantesti este cu putinta doar pregustarea
acestei stari pentru intarirea nadejdii dobandirii
deplinatatii spre slava lui Dumnezeu.
Iubiti frati si surori in Hristos Domnul
In legatura celor aratate gasim temeiul in cuvintele
Mantuitorului: "Eu sunt invierea si viata;
cel ce crede in Mine, chiar daca va muri, va trai.
Si oricine traieste si crede in Mine nu va muri in
veac".
Invierea nu este doar o reintoarcere la viata obisnuita,
car sa aiba mai apoi iarasi un sfarsit, ci reprezinta
un nou inceput, o viata schimbata la un plan superior.
Lamuritor in acest sens este si cuvantul Sfantulului
Apostol Pavel: "Noi care am murit pacatului,
cum vom mai trai in pacat? Au, nu stiti ca toti cati
in Hristos Iisus ne-am botezat intru moartea Lui ne-am
botezat? Deci ne-am ingropat cu el, in moarte, prin
botez, pentru ca, precum Hristos a inviat din morti,
prin slava Tatalui, asa sa umblam si noi intru innoirea
vietii; caci daca am fost altoiti pe El prin asemanarea
mortii Lui, atunci vom fi partasi si ai invierii Lui.
Cunoscand aceasta ca omul nostru cel vechi a fost
rastignit impreuna cu el, ca sa se nimiceasca trupul
pacatului, pentru a nu mai fi robi ai pacatului. Caci
Cel care a murit a fost curatit de pacat. Iar daca
am murit impreuna cu Hristos, credem ca vom si vietui
impreuna cu El, stiind ca Hristos, inviat din morti,
nu mai moare. Moartea nu mai are stapanire asupra
Lui. Caci ce a murit, a murit pacatului odata pentru
totdeauna, iar ce traieste, traieste lui Dumnezeu.
Asa si voi, socotiti-va ca sunteti morti pacatului,
dar vii pentru Dumnezeu, in Hristos Iisus, Domnul
nostru. Deci sa nu imparateasca pacatul in trupul
vostru cel muritor, ca sa va supuneti poftelor lui;
nici sa nu puneti madularele voastre ca arme ale dreptatii
in slujba pacatului, ci, infatisati-va pe voi lui
Dumnezeu, ca vii, sculati din morti, si madularele
voastre ca arme ale dreptatii lui Dumnezeu".
In felul acesta faptura intreaga se reinnoieste odata
cu o umanitate noua, dupa cum in alt loc acelasi apostol
arata: "Deci, daca este cineva in Hristos,
este faptura noua; cele vechi au trecut, iata toate
s-au facut noi. Si toate sunt de la Dumnezeu, care
ne-a impacat cu sine prin Hristos si care ne-a dat
noua slujirea impacarii".
La cea de-a doua venire cei morti in Hristos vor invia
intai, tot potrivit invataturii apostolului, care
subliniaza:
"Dupa aceea noi cei vii, care vom fa ramas,
vom fa rapiti impreuna cu ei in nori, ca sa intampinam
pe Domnul in vazduh, si asa pururi vom fi cu Domnul".
Acest fapt insa presupune o schimbare cum iarasi Sfantul
Pavel arata pe larg precum urmeaza:
"Iata, taina va spun voua: Nu toti vom muri
dar toti ne vom schimba, deodata, intr-o clipeala
de ochi la trambita cea de apoi. Caci trambita va
suna si mortii vor invia nestricaciosi, iar noi ne
vom schimba. Caci trebuie ca acest trup stricacios
sa se imbrace in nestricaciune si acest (trup) muritor
sa se imbrace in nemurire. Iar cand acest (trup) stricacios
se va imbraca in nestricaciune si acest (trup) muritor
se va imbraca in nemurire, atunci va fi cuvantul care
este scris: moartea a fost inghitita de biruinta.
Unde-ti este moarte biruinta ta? Unde-ti este moarte
boldul tau?" Se cuvine a arata in acest context
ca cel credincios nu mai poate fi atins de moartea
cea vesnica, de acul acesteia adica.
Exista si o moarte sufleteasca, pricinuita de pacat,
care poate dobori pe oricine, cum da a intelege pilda
fiului risipitor si din care venirea in sine prin
constiinta aduce mantuirea, cum spune si incheierea
privitoare la cel indreptat:
"Mort era si a inviat, pierdut era si s-a
aflat".
Despre schimbarea trebuitoare pentru urmarea vietii
noi apostolului de referinta a mentionat mai inainte
ca.
"Asa este si invierea mortilor: Se seamana
(trupul) intru stricaciune, inviaza intru nestricaciune
se seamana intru necinste inviaza intru slava; se
seamana intru slabiciune, inviaza intru putere; se
seamana trup firesc, inviaza trup duhovnicesc. Daca
este trup firesc, este si trup duhovnicesc. Precum
si este scris: Facutu-s-a omul cel dintai, Adam, cu
suflet viu; iar Adam cel din urma cu duh datator de
viata; dar nu este cel duhovnicesc, ci cel firesc,
apoi cel duhovnicesc. Omul cel dintai este din pamant,
pamantesc, omul cel de-al doilea este din cer. Cum
este cel pamantesc, asa sunt si cei pamantesti si
cum este cel ceresc, asa sunt si cei ceresti. Si dupa
cum am purtat chipul celui pamantesc sa purtam si
chipul celui ceresc. Aceasta insa zic fratilor: carnea
si sangele nu pot sa mosteneasca imparatia lui Dumnezeu,
nici stricaciunea nu mosteneste nestricaciunea".
Drept talmacire trebuie adaos ca cel de-al doilea
Adam, prin care se intra in viata cea vesnica este
insusi Mantuitorul.
Dreptmaritori crestini si crestine
Lumea fiind in continua schimbare, in intregul
ei si partile alcatuitoare, tinzand laolalta spre
unitate, reflecta in mod real providenta divina.
Intre cele materiale si spirituale exista o legatura,
oamenii cautand sa cultive ceea ce le este propriu
spre bine.
Celor credinciosi le revine in acest sens raspunderea
crescanda de a asigura propasirea generala.
Un exemplu in acest sens il constituie si prilejurile
care ii strange laolalta, pentru a cugeta si a hotari
cele de implinit spre bine.
Un prilej ca acesta l-a constituit la inceputul anului
in curs cea de-a noua Adunare Generala a Consiliului
Ecumenic al Bisericilor, avand o tema deosebit formulata
ca rugaciune si anume:
"Dumnezeule transforma lumea cu harul Tau!"
Mesajul insusi transmis umanitatii devine o rugaciune
in care staruie strigatul intregii Creatii, al pamantului,
al apei si al aerului, al fiintelor si lucrurilor,
al celor napastuiti si suferinzi, apoi cel al inimii
multumitoare pentru binecuvantarile si semnele sperantei
prezente deja in lume, prin virtutile intelegerii,
dreptatii si pacii ce antreneaza o conlucrare generala.
In acest cadru se poate mentiona si aceea ca la infrumusetarea
fetei pamantului contribuie si locurile de rugaciune.
Aici reamintim stradaniile legate de finalizarea lucrarilor
la noua catedrala aradeana care se doreste consacrata
inca in acest an, odata cu implinirea celor trei veacuri
de la atestarea documentara a fiintarii vechii resedinte
episcopale din zona in orasul de pe Mures.
Ea oglindeste si schimbarile nebanuite ale vietii
materiale si spirituale din aceasta latura a tarii
noastre, fauriri sporite cu ajutor ceresc.
Pentru toate se cuvine a aduce multumire Stapanului
tuturor, inaltand rugaciune de praznic, ca harul Invierii
sa se reverse cu imbelsugare si pe mai departe peste
intreaga viata spre plinirea ei in Dumnezeu Tatal,
Fiul si Sfantul Duh. Amin!
Al
vostru, al tuturor de tot binele doritor, Timotei
– Episcop al Aradului
|
|
- Expozitie
de icoane pe sticla
|
|
Cu
ocazia Sfintelor sarbatori de Pasti la Complexul Muzeal
Arad sectia de Arta a avut loc vernisajul expozitiei
cu vanzare de icoane pe sticla intitulata SPERANTE.
Au fost expuse 40 de lucrari realizate de 12 elevi
ai scolii speciale Arad.
Expozitia de icoane pe sticla aflata la cea de a doua
editie este spijinita de Consiliul
Judetean Arad, Complexul Muzeal Arad si de Centrul
Cultural Judetean Arad.
Lucrarile trateaza aspecte ale vietii religiase traditionale
romanesti.
Banii obtinuti in urma vanzarii icoanelor vor fi folositi
ca si la prima editie, cand a fost achizitionat mobilier
nou , acuarele, pensule si alte materiale de care
aveau nevoie copiii pentru a putea lucra in conditile
cele mai bune.
Expozitia este deschisa pana in data de 25 Aprilie
la etajul doi al Complexului Muzeal Arad.
Liviu
Dugheniuc - Televiziunea Arad
|
|
|
Presedintele
Consiliului Judetean Arad, Iosif Matula, a participat
la o intalnire de lucru cu reprezentantii altor administratii
din regiune pentru a stabili o strategie comuna.
La
reuniunea comisiei mixte a initiativei privind dezvoltarea
teritoriala durabila in bazinul hidrografic Tisa,
oficiali din cele patru tari participante, Romania,
Slovacia, Ungaria si Ucraina, au discutat despre modalitatile
de coordonare a proiectelor regionale.
"In cadrul acestui efort international, Romania
este responsabila cu planificarea durabila a celei
mai substantiale parti a zonei", a declarat
presedintele Matula.
El a participat si la sedinta Consiliului Director
al Biroului Regional pentru Cooperare Transfrontaliera
Oradea pentru Granita Romania-Ungaria.
"Este foarte clar ca trebuie sa existe o strategie
comuna in ceea ce priveste proiectele. S-a decis ca
judetele Arad, Timis, Bihor si Satu Mare sa initieze
parteneriate comune cu judetele omoloage din Ungaria",
a explicat Matula.
De asemenea, s-au dezbatut sumele alocate de fiecare
dintre cele doua tari din Fondul European pentru Dezvoltare
Regionala
Sorin
Trocan- Evenimentul Zilei (Editia de Vest)
|
|
- Senatorul
Aurel Ardelean a inaugurat Birou Senatorial la Savarsin
|
|
Asa
cum era programat, ieri la orele pranzului Senatorul
PRM Aurel Ardelean a inaugurat sediul noului sau birou
senatorial din comuna Savarsin.
Aceasta inaugurare a venit ca urmare a promisiunilor
facute de acesta in campania electorala.
La inaugurare au participat aproximativ 50 de persoane,
printre care oficialitati locale, cetateni ai comunei,
si bineinteles membrii PRM din organizatiile de pe
Valea Muresului.
In luarile sale de cuvant, Aurel Ardelean a tinut
sa lege momentul ales pentru deschiderea Biroului
Senatorial, de apropierea Sfintelor Pasti motiv pentru
care a si facut o donatie de 10 milioane de lei pentru
Biserica Ortodoxa din localitate.
Totodata acesta i-a asigurat pe cei prezenti de importanta
pe care zona Savarsinului o are in perspectiva demararii
lucrarilor de construire a autostrazii si reorganizarea
teritoriala a tarii, moment in care axa de dezvoltare
Arad-Deva va deveni realitate.
Senatorul PRM a mai subliniat faptul ca noul Birou
Senatorial va sta la dispozitia cetatenilor din judet
in fiecare zi a saptamanii, joia fiind programate
doua ore de consultatii juridice gratuite pentru toti
cei care au nevoie de ajutor si indrumare din acest
punct de vedere.
Bineinteles ca de la un astfel de eveniment, mai ales
in Saptamana Mare, nu putea lipsi preotul localitatii,
care a si oficiat o slujba de sfintire a locatiei.
De mentionat faptul ca si obisnuita tratatie de dupa
eveniment, a constat doar din produse de post.
In ceea ce priveste proiectele de viitor pe care senatorul
aradean le are pentru zona Savarsin, ca de altfel
pentru toata Valea Muresului, vom reveni cu alte amanunte
in numerele noastre viitoare.
Claudia
Adjudeanu - Informatia Aradului
|
|
- Traditii
siculane de Paste
|
|
Pastele
este considerat , fara doar si poate, cea mai importanta
sarbatoare a crestinatatii. In aceste conditii, locuitorii
satelor romanesti au dezvoltat de-a lungul timpului
frumoase traditii si obiceiuri destinate a praznui
Invierea Domnului
Taranii din Sicula
nu puteau face exceptie.
Batranii satului povestesc ca pe vremuri, Postul Pastelui
avea doua Saptamani Mari, prima saptamana de post
si ultima.
In prima saptamana, taranii indeplineau un ritual
de purificare, facand curatenie prin gospodarie, pentru
ca in perioada ce urma, sa respecte aproape cu sfintenie
regulile impuse de biserica, in ceea ce priveste abtinerea
de la mancarurile de dulce, mai mult chiar, miercurea
si vinerea nu se consuma nici macar ulei.
In zilele noastre insa, din ce in ce mai putini oameni
respecta interdictiile postului, cu toate acestea,
o serie de alte obiceiuri sunt in continuare pastrate.
Purificarea gospodariilor
Directorul scolii din Sicula, Lazar Hanc isi aminteste
cu nostalgie de vremurile copilariei sale.
Atunci, in prima Saptamana Mare, femeile casei luau
toate vasele din casa pentru a le curata.
"Bunica, sau alte femei luau toate oalele din
casa pentru a le supune unui ritual de purificare.
Dupa ce aceste obiecte erau curatate erau puse la
uscat, iar cele din care s-a mancat de-a lungul anului
mancare care nu e de post urmau sa fie puse deoparte
pana la Pasti. Pentru aceasta perioada aveam vesela
speciala. Tot acum, femeile «parluiau» hainele. «Parlaul»
era o cada de lemn in care se puneau rufele pentru
a fi spalate. Peste acestea se punea un cearceaf (rarita)
sau o fata de masa peste care se asternea un strat
de cenusa, dupa care se turna apa fiarta. Se forma
o lesie care albea si curata tesaturile. Dupa ce hainele
erau «parluite» cada dotata cu o «ciurca» (n.r.- robinet)
era asezata pe un «caproi», iar lesia se aduna astfel
intr-o «ciupa» (n.r.- covata) pentru ca hainele care
nu erau destul de curate sa fie bagate din nou la
spalat. Pentru limpezire, unii sateni isi duceau obiectele
de imbracaminte cu roaba pana la Cris unde le innalbeau
(n.r.- clateau), in timp ce altii foloseau apa de
fantana. Trebuie spus ca pe vremuri apa Crisului era
inca limpede", povesteste Hanc.
In casa, inainte de a se face curatenie, se spoiau
peretii cu var, iar vatra se muruia cu un amestec
de argila, balega de cal si apa.
Modele
comune, pentru barbati si femei
In perioada premergatoare Pastelui, tinerele fete
pregateau impreuna cu mamele lor costume traditionale
locale, atat pentru ele, cat si pentru viitorii lor
soti.
De remarcat ca, elementele folclorice cuprinse in
fiecare costum femeiesc, perina, scara, pancova, trebuia
sa aiba corespondent in costumele populare barbatesti,
fiecare familie avand modele comune.
Aceleasi elemente, urmau sa se regaseasca, dupa cum
vom vedea mai tarziu si pe ouale rosii.
Imbinarea poalelor femeiesti si a izmenelor barbatesti
era facuta prin «cheie» (n.r.- lucratura cu acul)
care continuau elementele cu modelul de pe «spatoi»
(n.r.-ie) si de pe camasa barbateasca.
"Si acum unii localnici mai batrani se imbraca
in port popular. Mai ales barbatii, care merg la lucru
prefera camasile din canepa, mult mai rezistente decat
tesaturile din ziua de astazi si mai sanatoase. Altii,
poarta chiar si izmenele largi", sustine
Ioan Mircea Oala, preotul Bisericii ortodoxe din Sicula.
"Peste camasa, de Pasti, atunci cand mergeau
la biserica barbatii purtau «zoboane» (n.r.- veste)
cu goambe si toroambe. Toroambele sunt niste nasturi
mari, cu care se incheia «zobonul», iar goambele sunt
acei nasturi mici, ornamentali purtati de fiecare
barbat, in numar mai mare sau mai mic in functie de
starea financiara a fiecaruia. La randul lor, fetele
purtau peste spatoi un «cojocut» scurt cu motive nationale.
Cand era mai cald, se imbracau cu un «zobon» in culorile
nationale. Pe cap, fetele purtau un «cerc» (n.r.-o
coronita), femeile tinere purtau «bumbi» (n.r.-o panza
cu modele nationale si flori). Femeile mai batrane
aveau «cot» (n.r.-batic) cu «conci» (n.r.-aranjament
al parului). Barbatii se incaltau cu cizme cu foi,
iar femeile cu pantofi inalti cu tureac galbeni, maro
sau de culoare neagra, cusuti pe margine cu motive
nationale. Ulterior, satencele au inceput sa poarte
cizme rosii", mai povesteste Lazar Hanc.
Copiii
aduna salcute
Copiii din sat se adunau si se mai aduna inca
la biserica, in sambata Floriilor, dupa ce au cules
salcute.
Aceste salcute sunt stranse in cununi si sunt impletite.
"Chiar le-am spus si anul acesta copiilor sa
fie atenti sa nu cada in Cris, pentru ca iau crengi
de salcie de pe malurile raului, care este foarte
mare in momentul de fata", sustine parintele
Oala.
"In Joia Mare, o familie din sat duce la biserica
«painea Pastelui».
Este vorba de fapt de 40 de paini mari, numite prescuri,
pentru a fi sfintite acum. Apoi urmeaza a fi impartite
credinciosilor in noaptea Invierii. Un alt obicei
al locului este ca in preajma Pastelui, oamenii sa
faca danii. De exemplu, anul acesta toate femeile
care lucreaza in Primaria Sicula au cumparat un «epitaf»,
adica o panza care se foloseste o singura data pe
an, in Vinerea Mare, la inmormantarea Domnului. Tot
angajatele Primariei au mai cumparat un rand de odajdii
pentru preot, iar alti localnici au donat un set de
vase pentru slujba, si doi prapori", a mai
spus preotul.
Joi, dupa masa, gospodinele din sat se pregatesc sa
inroseasca ouale.
Oua inrosite cu coji de ceapa
In cele ce urmeaza, va vom prezenta un procedeu
traditional de inrosire a oualor.
In loc de vopsea se foloseau si inca se mai folosesc
cojile de ceapa rosie. Aceste coji se puneau la inmuiat,
apoi se fierbeau ouale dinainte pregatite in apa rezultata.
Fiecare ou era ornat cu frunze de trifoi, coada soricelului,
papadie, patrunjel, traista ciobanului.
In functie de traditia fiecarei familii, aceste frunze
se aplicau pe oua, care apoi erau ceruite.
Modelul ramanea in locul unde ceara nu a ajuns din
cauza frunzelor aplicate.
Acum, foarte multi credinciosi prefera vopselele din
comert, iar cei mai cu dare de mana nu se dau in laturi
sa cumpere oua gata vopsite si chiar frumos incondeiate.
Lumanari
pentru mormantul Domnului
In Vinerea Mare, fetele si femeile din Sicula
se aduna la biserica pentru a pregati mormantul Mantuitorului.
Asezat chiar in mijlocul lacasului de cult, mormantul
este impodobit cu verdeata si flori, iar langa el
se aseaza toate lumanarile de la cununii si de la
boteze pentru a fi aduse ca jertfa celui care a murit
pentru noi.
"Unii dintre localnici se cam codesc sa duca
de Pasti lumanarile la biserica, pentru ca le considera
a fi o amintire pretioasa, dar dupa cativa ani, majoritatea
acestor lumanari ajung tot langa mormantul Domnului",
afirma Ioan Mircea Oala.
«Streicutele», ornate asemenea costumelor
In Ziua de Pasti, dupa ce au fost la Slujba Invierii
si au participat la serviciul religios oficiat dimineata,
fiecare familie se aduna in jurul mesei.
Dintre bunatatile pe care le mananca credinciosii
cu aceasta ocazie nu pot lipsi ouale rosii, traditionala
friptura de miel si nici cozonacul.
Dupa masa, reprezentantele sexului frumos veneau la
biserica cu oua rosii ornate cu diverse motive, in
functie de costumul fiecarei familii.
Aceste oua, care erau date ulterior copiilor, erau
tinute in «streicute», brodate la fel ca hainele purtate.
Desi mai rar intalnit, si in zilele noastre acest
obicei se mai pastreaza.
De asemenea, dupa vecernie, copiii din localitate
sunt dusi la biserica pentru a fi miruiti.
"Apoi, de la miruire micii credinciosi de 5-6-8
ani mergeau din casa in casa pentru a primi cate un
ou rosu. Tinerii insa, se aduna in curtea bisericii
si fiecare cuplu face un ocol de trei ori in jurul
bisericii, apoi participa la sezatori. Daca in trecut,
la aceste sezatori canta un taraf, acum taraful nu
mai exista", afirma directorul scolii.
«Tinutul de piatra», un obicei stravechi
A doua zi de Pasti, daca vremea o permite, locuitorii
Siculei ies cu mic cu mare, iau cativa prapori si
in frunte cu preotul, sa sfinteasca tarina.
Daca anul acesta se face "pelerinaj"
intr-o anumita zona, anul viitor se va merge in alta
parte.
La locul unde se va face slujba se aduce o masa pentru
a fi asezate pe ea o parte din obiectele de cult necesare
preotului.
Un obicei care nu poate fi intalnit decat la Sicula
este "tinutul de piatra" de miercurea
de dupa Pasti.
"Aceasta zi e o sarbatoare locala. Pe vremuri,
stramosii «s-au prins» sa nu lucreze si sa se roage
lui Dumnezeu sa-i apere de calamitati naturale. Daca
pe vremea comunistilor acest obicei nu a mai fost
respectat, dupa Revolutie a fost reluat. In conditiile
in care in prima parte a anilor ’90 au fost doi ani
cu grindina, localnicii au venit la mine si mi-au
propus sa reinnodam traditia. De cand tinem din nou
de piatra, nu am mai avut probleme", a incheiat
parintele Oala.
Lucian
Serban - Adevarul
|
|
|
|
Cautare
in arhiva Virtual Arad
Publicitate
Imobil
de vanzare
Colectivul de redactie:
Draghi
Puterity, Gheorghe
Puterity,
Trutiu
Florin.
O parte din stirile Virtual
Arad News au fost preluate si din urmatoarele surse:
Agentia
Mediafax,
Ziarul Adevarul, Ziarul
Observator,
Ziua de Vest, Evenimentul
Zilei (Editia deVest), Romania
Libera, Ziarul
in limba maghiara Nyugati Jelen, Astra
Aradeana, Informatia
Aradului,TV
Arad, Info
TV.
|
|