|
Stirile
Zilei |
VIRTUAL
ARAD
Suntem pe
locul
Votati-ne zilnic!
|
|
|
Sambata,
11 februarie 2006 |
|
- Spitalul
Judetean Planurile de restructurare - prezentate Ministerului
Sanatatii
|
|
Directorul
Spitalului Clinic Judetean, dr. Mirandolina Prisca,
s-a aflat, saptamana aceasta, la Bucuresti pentru
a prezenta Ministerului Sanatatii planurile de restructurare
a unitatii pe care o conduce.
"Toti cei care suntem implicati in restructurarea
spitalului am incercat sa punem la punct o strategie
astfel incat sa aducem mai multi bani pentru spital
si sa aducem mai multe servicii medicale, de o calitate
cat mai buna, aradenilor" - spune directorul
Judeteanului.
Dr. Prisca a tinut sa precizeze ca de la intentii
la fapte este un drum lung de parcurs.
Propunerile de restructurare/reorganizare trebuie
discutate mai intai in cadrul Comitetului director
al spitalului.
In cazul in care sunt avizate favorabil, se intocmeste
o fundamentare care, ulterior, este supusa aprobarii
Consiliului de Administratie al spitalului.
Urmatoarea etapa se deruleaza la Consiliul
Judetean care, la randul sau, trebuie sa-si dea
acordul in privinta propunerilor de restructurare.
Apoi, fundamentarea, cu toate aprobarile necesare,
se intoarce la Directia de Sanatate Publica, institutie
care transmite intreaga documentatie Ministerului
Sanatatii.
In cele din urma, Ministerul, daca este de acord cu
masurile propuse in teritoriu si daca este convins
de fundamentarea care sta la baza acestora, va intocmi
un referat prin care aproba modificarile de structura.
"Toate aceste etape inseamna timp. Restructurarea
nu se poate realiza de pe o zi pe alta. Noi facem
restructurare, dar rezultatele nu se pot vedea imediat"
- precizeaza dr. Mirandolina Prisca.
In topul prioritatilor "de restructurat"
stabilite de conducerea Judeteanului, pe langa
Laboratorul de Sanatate Mintala si Compartimentul
SIDA (despre care v-am informat deja), se mai afla
Sectiile de neuro-psihiatrie infantila si boli infectioase.
Diana
Dutu - Adevarul
|
|
- Noul
sediu al Statisticii a fost inaugurat oficial
|
|
In
prezenta presedintelui Institutului National de Statistica,
fost prof. univ. dr. Vergil Voineagu, revenit in Arad
insotit de secretarul general al INS, Petrica Gabriel
Jifcu, oficialitatile locale printre care prefectul
Cristian Stragea, presedintele Consiliului Judetean,
Iosif Matula, viceprimarul Levente Bognar si mai multi
directori ai serviciilor publice deconcentrate, au
participat ieri la inaugurarea noului sediu al Directiei
Judetene de Statistica Arad situat pe Calea Iuliu
Maniu nr. 77.
Programul inaugural a inceput la ora 10.00, printr-un
cuvant de bun venit si multumiri adresate INS, autoritatilor
aradene, colegilor si constructorilor, de catre gazda
evenimentului, Florica Grec, directorul executiv al
Directiei Judetene de Statistica Arad.
Dintre invitati, presedintele Vergil Voineagu, a fost
primul care a luat cuvantul, declarandu-se impresionat
si multumit de noua locatie in care urmeaza sa-si
desfasoare activitatea statisticienii aradeni.
Imobilul a primit cu aceasta ocazie binecuvantarea
P.S. Timotei Seviciu, Episcopul Aradului, Ienopolei,
Halmagiului si Hunedoarei.
Cristian
Videscu - Agenda zilei
|
|
- Ferestrele
ochii ce privesc mandri deasupra acoperisurilor
|
|
De
obicei, orice om isi alege singur casa.
Ca este un simplu apartament de bloc, ca este o casa,
acel loc numit camin il reprezinta pe fiecare dintre
noi.
Iar atunci cand are sansa de a-si intemeia un camin,
oricine cauta, compara si numai dupa aceea alege ceea
ce-i place si ceea ce il reprezinta cat de cat.
Un pictor al burgului
Cine nu il cunoaste pe pictorul aradean Mihai
Takacs?
Unul dintre adevaratii boemi ai orasului nostru, Mihai
Takacs este un om indragostit cu adevarat! de
acest oras.
Dar nu numai de el, ci si de alte orase transilvane,
de burgurile noastre pline de atat de mult farmec
si, de ce nu?, mister.
Cum ne putem da seama de dragostea lui pentru oras?
Simplu privindu-i tablourile.
Peisajele sale urbane redau in maniera si tehnica
personala ale lui Mihai Takacs fragmente fascinante
ale Aradului, Sighisoarei, Brasovului, Sibiului, cladiri,
spatii, detalii care pentru noi, cei obisnuiti sa
trecem zilnic pe langa ele, trec aproape neobservate.
Tablourile lui Takacs, insa, ne fac sa ne privim cu
alti ochi orasul, ne indeamna sa il redescoperim si
sa ii redescoperim frumusetea zidurilor, pietrelor,
cladirilor.
Iar dupa ce stam o vreme in preajma picturilor sale,
putem declara ferm: avem un oras frumos!
Totusi, nu toata lumea intelege
Cum si unde picteaza Mihai Takacs?
Cum intr-o tehnica specifica impresionistilor, folosind
cutitul (spaclul) in locul pensulei.
Unde acolo unde il cheama in ziua respectiva peisajul:
pe strazile orasului, prin parcuri, pe malul vreunei
ape, in mijlocul naturii (atunci cand simte nevoia
iesirii din peisajul citadin).
De altfel, Mihai Takacs a mai ramas celebru in Arad
si pentru o intamplare al carei subiect a fost, fara
voia sa:
Intr-o zi de vara, dis-de-dimineata, si-a luat sevaletul,
o panza si geanta cu culori si a plecat prin Arad,
in cautarea unui loc unde sa picteze.
Dupa ce l-a gasit, si-a instalat ustensilele si s-a
apucat de treaba.
Totul a mers bine, pana in momentul in care s-a trezit
cu doi gardieni publici langa el.
Nedumerit, i-a intrebat ce poftesc.
Raspunsul primit a fost unul de-a dreptul bulversant:
cei doi gardieni publici, vajnici aparatori ai ordinii
si linistii publice, l-au vazut ca s-a instalat comod
pe spatiul verde.
Concluzia lor: Mihai Takacs a savarsit o contraventie
si trebuie amendat!
De atunci, ori de cate ori un cunoscut il vede pictand
prin oras, asezat pe un petec de iarba, zambeste amuzat,
gandindu-se ca oricand mai pot aparea si alti gardieni
care-l vor trage de maneca, atentionandu-l ca nu are
voie sa calce pe spatiul verde.
Atunci cand casa te alege pe tine
Numai ca Mihai Takacs nu picteaza doar in aer
liber.
Un loc special il reprezinta, evident, si atelierul
sau de lucru, un spatiu in care Takacs si-a imprimat
peste tot personalitatea.
Atelierul se afla chiar in casa in care locuieste,
pe una din strazile principale, ultracentrale ale
orasului nostru, intr-o cladire veche, de o poezie
si un farmec cu totul si cu totul aparte.
Dar, se pare, nu Takacs a ales locul casei sale, ci
ea l-a ales pe el, Mihai Takacs ajungand sa locuiasca
aici din intamplare, dupa cum spune chiar el.
Sunam la una dintre soneriile de la poarta unei case
mari, impozante, foarte inalta, din chiar inima orasului.
O data intrati, pasim in casa scarilor: un spatiu
mare, foarte inalt, cu scari ce par a nu se mai sfarsi.
Totul este curat si ingrijit, de la pereti pana la
usile din lemn ale apartamentelor de la etaje.
Pe vremuri, aici functiona si unul dintre vechile
lifturi ale orasului, dar acum doar spatiul gol din
casa scarilor aminteste de el.
Ajunsi la ultimul etaj, intram intr-o nisa de unde
se deschid alte scari, din lemn, mult mai inguste,
ce duc la apartamentul lui Mihai si Flory Takacs.
Brusc, totul devine altfel, spatiul se transforma
iar locul dobandeste un aer straniu ce atrage in mod
implacabil: unde poate sa stea Mihai Takacs, daca
nu intr-o mansarda?
In dreapta scarilor din lemn se afla apartamentul
sotilor Takacs, iar in stanga se deschide usa atelierului.
Numai ca, privind cele doua usi nu te astepti sa intri
intr-o lume atat de aparte cum este cea care poarta
semnatura Takacs.
Un atelier? Un univers
O data usa atelierului deschisa, pasim intr-un
culoar ingust, cu peretii plini de afise si picturi,
neinramate, si cu podeaua din lemn pictata in toate
culorile pamantului.
Dar farmecul locului nu face decat sa prevesteasca
faptul ca in atelierul propriu-zis ne asteapta o altfel
de lume, despartita de o usa la fel de pictata ca
si podeaua.
Inauntru este... totul.
Mirosul culorilor, sute de pensule si cutite, panze
ce asteapta sa fie prelucrate sau gata pictate, obiecte,
zeci de obiecte, oameni pastrati in amintirile fotografiilor
sau ale afiselor, o luneta, cutii, radacini...
Ferestrele atelierului se ridica mult peste acoperisurile
caselor din jur, cu un fel de mandrie tipica celor
care stiu ca adapostesc indaratul lor un univers interzis
celor de rand, dar si ca ele sunt cele care il inspira
pe Mihai Takacs, atunci cand ii permit privirii sale
sa se plimbe peste acoperisurile Aradului.
De altfel, chiar unul dintre tablourile lui Takacs,
reproduse in calendarul editat de el, fura o imagine
dezvaluita de ochiul uneia dintre ferestrele atelierului
sau.
Aici este locul in care Mihai Takacs isi petrece mare
parte a timpului.
"Stau cateodata aici si trei zile la rand.
Nu ies deloc, ci doar lucrez", ne marturiseste
el, in timp ce dezlipeste un afis de pe unul din pereti.
"Uita-te aici", imi spune...
Pe peretele alb se vad cuvintele scrise cu ani in
urma de unul dintre marii prieteni disparuti ai lui
Takacs: Iosif Costinas, reputatul ziarist timisorean
care a disparut atat de brusc si de misterios din
viata noastra, a tuturor.
In acest fel, Bebe Costinas si-a lasat amprenta in
lumea lui Takacs... pe un perete alb ce ii va pastra
cuminte trecerea.
De dupa usile unui dulap mic, de pe acelasi perete,
Mihai Takacs imi mai dezvaluie o amintire si-un om
pe care-l va iubi mereu: o fotografie cu Nichita Stanescu.
"Am multe fotografii aici..."
E
zgarcit cu vorbele atunci cand isi aduce aminte de
prietenii ce i-au mai ramas doar in suflet...
Pana si scaunele din atelierul sau respira culoare.
Toate sunt pictate, pe toate partile, intr-un joc
nebun al culorilor si-al formelor.
De ce? "O, gonguta mica... Acum o multime
de timp, Flory s-a apucat sa ma certe ca umblu prin
casa cu mainile pline de vopsea, spunand ca murdaresc
ce ating. Atunci am venit aici si m-am apucat sa pictez
totul... Acum crezi ca se mai poate murdari ceva de
vopsea?", intreaba zambind hoteste.
In atelierul sau mai sunt si zeci de cani si farfurii
din ceramica pictata.
Recunosc ceramica de Korund, de Horezu, de Faget,
ceramica neagra... din toate colturile tarii.
Este una dintre marile lui pasiuni, fiind un colectionar
inrait: "Mai am ceramica si-n cufere, dar
nu mai am unde s-o asez".
Mai vrea sa ne arate ceva. Ne conduce in hol, de unde
mai deschide o usa.
Intram in podul casei, o prelungire a mansardei sale.
Un loc misterios in care locatarii obisnuiti sunt
porumbeii.
"Sunt prietenii mei si sunt tare cuminti",
ne spune Takacs in timp ce ne conduce inspre una din
ferestre: "Vreti sa vedeti orasul? Uitati-va!".
Din spatele sticlei ni se deschide o perspectiva impresionanta
a bulevardului central, dezvaluindu-ne un Arad superb
si fascinant.
Atunci cand pui suflet
Intram pentru o clipa si in cealalta parte a mansardei,
in apartament.
Ferestrele dau deasupra strazii, dar si deasupra curtilor
din jur.
Lumina e unul dintre locatarii principali ai mansardei,
alaturi de zecile de tablouri de pe pereti si de plantele
ce au inundat tot spatiul.
Langa usa un acvariu mare in care isi duc veacul
patru broaste testoase.
Mihai Takacs incepe sa bata in sticla acvariului,
trezindu-le din somnolenta.
Sunt mari si sunt cuminti pentru ca... mananca aproape
orice.
Nu se sperie atunci cand Mihai Takacs le ia in mana
si incepe sa se joace cu ele.
"Sunt prietenele mele si ele", ne
marturiseste.
"O duc bine pentru ca simt ca le iubim. Atunci
cand pui suflet, totul merge bine in jur".
Il lasam pe Misi Takacs in lumea lui, de la etajul
trei al unei case vechi din inima Aradului.
Inainte de a pleca, soneria interfonului se aude din
nou. "Nu inteleg cine esti, da baga-te"
spune gazda noastra, in timp ce aseaza cu grija una
dintre broastele testoase inapoi in acvariu.
Iesim cu regret din mansarda lui Takacs.
Dar este un loc mult prea frumos si mult prea aparte
pentru a fi dezvaluit intru totul.
Oricum, este un loc de unde Aradul pare altfel, cu
totul altfel.
Din cauza ferestrelor ce tin cu tot dinadinsul sa
spuna oricui care le priveste ca ele stiu mai bine,
si din cauza celor care locuiesc aici doi soti,
pictori amandoi, care stiu sa priveasca tot ceea ce
este in jur cu alti ochi.
Mihaela
Cerna -Observator
|
|
|
Miei
cu cinci picioare sau cu 3 ochi, vitei cu doua capete-
grozavii de care, locuitorii satului aradean au mai
avut parte!
Dar de o fetita ..,"fatata," de o
oaie ..nu a mai auzit nimeni.
Asa ca toata suflarea localitatii s-a adunat in curtea
gospodarului, sa vada ciudatenia.
Toata tarasenia s-a dovedit a fi o mutatie genetica
datorata ingrasamintelor chimice pe care oaia le-a
mancat.
Superstitii apocaliptice, ciudatenie infricosatoare,
monstru, ba chiar crima mascata printr-o anomalie.
Localnicii au emis o serie de supozitii, insa autoritatile
locale si oamenii legii au constatat ca este vorba
despre un fat al unei oi, nascut cu malformatii.
Asemanator deviatiilor genetice la om, animalele pot
avea parte, la randul lor de mutatii.
Asa se face ca fatul suferea de hidrocefalie, care
se manifesta prin umflarea capului, a corpului si
organelor genitale.
Senzatia a produs rumoare printre localnici.
Monstrul a fost trimis la Directia Sanitar Veterinara
din Arad pentru analize.
Izabela
Vekas - Televiziunea Arad
|
|
- Poveste
ilustrata a vietii lui Mozart
|
|
La
Liceul de Arta "Sabin Dragoi"
din Arad a avut loc o serie de recitaluri sub titlul
Mozart si contemporanii sai.
Programul celor trei manifestari a fost sustinut
de elevi din clasa a II-a pana intr-a XII-a, de la
clasele de pian, cordari, suflatori si canto. Cei
doi elevi de la actorie au dat treptat citire textului
conceput de d-na profesoara Adela Molnar, luminand
momente importante ale vietii si activitatii marelui
clasic al muzicii universale si contactele acestuia
cu muzicienii importanti ai vremii sale, momente ilustrate
de lucrari muzicale.
Piesele lui Mozart au fost prezentate, de la cele
mai simple : dansuri pentru pian, de catre elevi ai
clasei a II-a: V. Aciocarlanoaiei, L. Leahu,
M. Stana; apoi sonatine: E. Bria (III), E. Leahu (V),
pana la sonate: E. Pusztai (VIII), D. Macovei (V),
D. Park (VI), C. Campan (VII).
Partea I a unei sonate la patru maini (KV 358) a fost
talmacita de A. Leahu (VIII) si R. Cristescu (XII).
Annamaria Kaszoni (IX) a venit sa imbogateasca repertoriul
mozartian al programului cu Pastorala cu variatiuni.
Andrei Marta (XII), acompaniat de noua sa indrumatoare,
prof. Doriana Ormanji, a interpretat prima parte a
Concertului pentru pian in La, KV 488.
Felul cum a fost prezentat tanarul pianist (mutat
recent la alt liceu), de catre un al treilea elocvent
vorbitor, ca "intrus", vine sa sublinieze,
(nu pentru intaia oara) falsul "strainism"
al unui fost elev al Liceului de Arta aradean, format
timp de zece ani la clasa profesoarei Adela Molnar.
Vorba aceea: parerea mea!
Concertului in La KV 218 a aceluiasi Mozart
a fost talmacit de: Luchian Selejan (X), partea I,
Iulia Ioanas (IX) si Diana Bene (XII), partea a II-a,
Ana Gutu (VIII), partea a III-a, cu prof. Daniela
Sopitco la pian.
George Pasca si Sam Park (IX) ne-au facut cunoscute
Trei duete mozartiene in transcriptie pentru
violoncele.
La randul lor, Bogdan Farcasiu si Calin Palca (IX)
au prezentat un Duo pentru clarinete.
Mihai Ardelean insotit de prof. L. Miklos a dat viata
primei miscari a Concertului pentru flaut in Re
KV 314.
Ovidiu Gherman (XII) s-a prezentat cu Concertul
pentru fagot in Si bemol KV 191 partea I, iar
prima parte a Concertului pentru clarinet
in La, KV 622 l-a avut ca protagonist pe Alin
Chirigut (XI).
Samuel Bala (VII) a dat glas tompetei sale in Concertul
nr. 1 in Do, iar Dinu Fedur a interpretat
prima miscare a Concertului pentru corn nr. 2 KV
417.
Nici tubistii nu s-au lasat mai prejos. Cristian
Stoian (XI) a prezentat o transcriptie a Concertului
nr. 2 pentru corn, iar Emil Grigorian (IX) a cantat
Concertul nr. 3 pentru tuba, partea I.
Din opera Nunta lui Figaro au fost interpretate:
Aria lui Cherubino de catre Diana Bradean (XI),
Aria Zerlinei si cea a Paminei de Onoria
Frent (XI), la pian D. Niculescu, iar Duetul Contesa-Suzana
de catre Sweet Lindsay si Valentina Zaha (XII), la
pian Radu Rotaru.
Popasurile lui Mozart prin Europa vremii, consemnate
meticulos de profesoara Adela Molnar, au au fost ilustrate
cu lucrari ale contemporanilor cu care a avut contacte
marele clasic: un Menuet de Johann Christian
Bach (P. Leucuta cl. a II-a), Poloneza de
J. A. Hasse, o transcriptie pentru vioara a Andantelui
din Simfonia Surpriza de J. Haydn (D. Bradean-
cl.III), la pian, prof. E. Lingurar.
Roxana Petrescu s-a prezentat cu Adagio pentru
oboi solo de Ludwig van Beethoven.
Ariile de N. Jommelli, G. Martini, G. Paisiello, N.
Piccini, cantate de elevii catedrei de canto, Diana
Bradean, Andreea Nicola (XI) si Valentina Zaha (XII)
au dat culoare complexului tablou al vietii muzicale
din vremea lui Mozart.
Trebuie sa remarcam ca intre cei ce au secondat elevii
la pian, greul acompaniamentelor a fost dus de profesoara
Daniela Sopitco.
Cele trei manifestari, constituite intr-o istorie
muzicala vie, confirma aprecierea ca Liceul de Arta
este un al doilea pol muzical al urbei noastre.
***
Melomanii aradeni, intre care si elevi si profesori
ai Liceului Sabin Dragoi, sunt cu gandul la Filarmonistii
lor care vor intruni peste 1600 de mile de drum prin
SUA pantru ca sa concerteze si la Williamsport in
12.02 si Wocester in 15.02.
Hugo
Hauptmann - Virtual Arad
|
|
|
|
Cautare
in arhiva Virtual Arad
Publicitate
Imobil
de vanzare
Colectivul de redactie:
Draghi
Puterity, Gheorghe
Puterity,
Trutiu
Florin.
O parte din stirile Virtual
Arad News au fost preluate si din urmatoarele surse:
Agentia
Mediafax,
Ziarul Adevarul, Ziarul
Observator,
Ziua de Vest, Evenimentul
Zilei (Editia deVest), Romania
Libera, Ziarul
in limba maghiara Nyugati Jelen, Astra
Aradeana, Informatia
Aradului,TV
Arad, Info
TV.
|
|